Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Wednesday, November 2, 2011

berFIKIRlah


Bismillahirrahmanirrahim.

AlhamduliLlah..  Selamat semuanya.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Perjuangan.
Apa itu perjuangan? Perjuangan bagaimana yang 'mereka' sibukkan? Bagaimana pula aku mahu turut serta dalam 'perjuangan' itu? Apa matlamat 'perjuangan' itu?

F.I.K.I.R
Itulah antara soalan yang pernah ku lontarkan dalam diari bertaip di LA suatu ketika dulu sekitar tahun 2008 atau 2009. Soalan-soalan ini terlintas tatkala diri terFIKIR menerusi lagu-lagu perjuangan yang wujud dan pernah ku dengari. Bukan setakat lagu, malahan terdapat juga banyak blog-blog peribadi dan umum yang melontarkan semangat dan keazaman 'mereka' untuk ber'juang'. Semua ini antara penyebab aku menjadi tertanya-tanya walhal pada FIKIRku sendiri seperti sudah ada jawapan. Namun ianya adalah jawapan yang tiada sokongan pautan untuk membenarkan ia. 

PERJUANGAN.

Sekali lagi aku lontarkan perkataan itu tanpa sebarang muntahan pendapat dariku sendiri. Aku mahu tanya kalian. Apa MAKNA PERJUANGAN pada diri kalian? (andai ada yang membaca penulisanku yang entah apa2 ini). Apa yang kalian mahu PERJUANGkan dalam hidup kalian di muka bumi ini? Apa MATLAMAT PERJUANGAN kalian?

Cukup 3 soalan itu ku ajukan pada kalian juga dalam masa yang sama kepada diriku sendiri.

"Aezza, kenapa awak tak tulis matlamat hidup awak?" soal seorang kakak kepadaku dalam sebuah program yang pernah ku sertai dalam tahun 2010.

Pada mulanya aku hanya tersenyum.

"Aezza, awak memang tak ada matlamat hidup ke? Kenapa tak tulis?"

Wajahku sedikit berubah dan semakin berubah-ubah suasana hatiku sendiri meskipun airmukaku cuba untuk dimaniskan. Namun, setelah digasak airmataku degil juga mahu keluar.

"Maaf, mungkin saya terlupa nak tulis."
"Terlupa? Macam mana boleh terlupa? Bukankah MATLAMAT HIDUP itu suatu benda yang penting! Atau memang awak tiada MATLAMAT HIDUP!?"

Uish, berdesing telinga dan hati aku. Bertambah berjujuranlah airmata bak sungai yang mengalir deras.

Akhirnya keluar beberapa ayat yang berada jauh disudut hati. Pastinya MATLAMAT HIDUP itu suatu perkara yang PENTING dalam setiap diri insan. Masakan soalan yang teratas dan sepatutnya aku boleh jawab ditinggalkan?

"Kak, saya bukan tiada matlamat hidup. Sebenar dan sejujurnya matlamat hidup saya adalah untuk mendapat REDHA ALLAH. Namun, saya takut untuk menyatakannya kerana takut perbuatan dan akhlak saya tidak menggambarkan matlamat saya."

"Kenapa awak sanggup meneggelamkan MATLAMAT HIDUP yang sepatutnya menjadi MATLAMAT buat setiap MUSLIM kerana sebab itu? Kenapa tidak awak berUSAHA untuk mencapai MATLAMAT awak tu?"

"Saya takut saya salah."

"Takut salah? Peliklah awak ni. Awak tak salah andai benar MATLAMAT AWAK adalah untuk mencapai REDHA ALLAH. MATLAMAT awak itu sendiri akan memimpin awak berada pada jalan untuk sampai kepadanya andai awak benar-benar IKHLAS menyata dan meletakkanya sebagai MATLAMAT HIDUP awak. Redah jer! Percayalah pada ALLAH andai DIA matlamat awak. DOA. Minta ALLAH tunjukkan jalan yang BENAR dan TEPAT untuk awak capai REDHA-NYA"

Perjuangan untuk MARDHATILLAH!

Bagi saya inilah perjuangan yang perlu ada dalam diri setiap MUSLIM. Bagaimana caranya? YA..Jalannya PELBAGAI. Terpulang pada kita untuk memilihnya. Namun, POHONLAH pada ALLAH.. agar diTUNJUKkan JALAN yang TEPAT untuk kita capai kerana saya pasti jalan yang TEPAT itulah jalan yang TERBAIK untuk kita sampai kepada-Nya. ANDAI DIRI MERASAKAN TERLALU BANYAK JALAN UNTUK DIPILIH PADA PANDANGAN MATA, MAKA TELITILAH SEBAIKNYA JALAN2 TERSEBUT SATU DEMI SATU AGAR KITA (dengan izin ALLAH) TEMUI JALAN YANG TERBAIK ITU. TELUSURILAH SIRAH RASULLULLAH SAW dengan baik dan antara yang penting..KAJI DAN FAHAMILAH TENTANG KESYUMULAN ISLAM ITU SENDIRI.
insyaALLAH.. moga ALLAH beri hidayah (petunjuk)Nya kepada orang2 yang benar2 berusaha mahu tahu JALAN yang SEBAIKnya. [Ku seru diri dan juga teman serta sahabat yang sudi membaca coretan hamba yang hina ini.]

p/s: ku tak mahu yang membaca ini percaya apa yang kutulis. Namun, ku amat harapkan kalian untuk berfikir dan berFIKIR tentang apa yang aku cuba mahu sampaikan. Moga ALLAH permudahkan apa yang mahu kusampaikan kepada kalian. FIKIRLah sebaiknya. JANGAN BERHENTI DARIPADA BERFIKIR.


No comments:

Post a Comment

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...