Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Wednesday, August 3, 2011

Terima kasih, Cikgu!

Bismillahirrahmanirrahim...

AlhamduliLlah.... syukur ku kepada ALLAH kerana memberiku kesempatan hidup didunia ini untukku memperbaiki amalku yang suatu hari nanti merupakan bekalan untukku di akhirat kelak. Sukur juga kerana ALLAH memberiku kesihatan yang baik untukku menjalani ibadah puasa dalam hari ke-3 ini. SubhanaLlah... terik mentari yang dihadapi sekrang hanya ibarat sepercik api dari api neraka. Astaghfirullah..moga ingatan seperti ini membawa aku untuk sentiasa mengawasi diriku.

(kesian tengok Hud2..kena berjemur dibawah panas mentari. Nasib baik Hud2 tu bukan manusia, kalau manusia semstinya tidak akan berada di bawah kebahangan mentari sesuka hati)

Sebenarnya hanya satu perkara yang ingin ku nukilkan disini.

Aku ingin katakan bahawa BUKAN MUDAH UNTUK MENJADI SEORANG GURU...SEORANG PENDIDIK. ALLAHURABBI..Kurniakanlah aku serta sahabat seperjuanganku kekuatan dan semangat yang tidak pernah padam untuk kami membantu generasi anak muda dalam mendidik jiwanya penuh dengan ilmuMu ya ALLAH... yang bakal memanfaatkan ilmu yang diperolehi kejalan yang baik.

Anda diluar sana, yang bukan berada di dalam profesion keguruan; ku mohon berilah kerjasama yang baik kepada para pendidik kita. Mungkin juga fokusku lebih kepada ibu bapa. Bercakap soal ibu bapa zaman la ni.. melalui apa yang ku dengari dari guru-guru sekolah tempatku berPBS atau berpraktikum; lebih mempercayai anak sendiri daripada cikgunya. Aduyai~Namun tidak ku nafikan masih ada sekelompok ibu bapa yang cukup komited dan begitu bekerjasama dengan guru bagi memastikan kelangsungan didikan jiwa anaknya berada di dalam landasan yang baik. insyaALLAH.

Ni saya mahu beritahu kamu2 semua satu berita benar ( mungkin sepatutnya ku katakna dua cerita benar). Dua orang guru telah pulang kerahmatuLlah dalam pertengahan bulan Julai tahun ini. Dua orang guru tersebut mengajar di Seremban. Seorangnya meninggal akibat HYPERTENSION@HIPERTENSI. Nak tahu tentang apa itu HIPERTENSI, cari saja di Google. Arwah dikatakan mendapat tugasan yang banyak termasuklah menjadi guru Bahasa Inggeris bagi murid tahun 6. Hampir semua kelas(kalau tak silap ingatlah) perlu diambil alih oleh beliau berikutan beliau merupakan guru cemerlang. Banyak faktor lagi. Seterusnya, seorang guru yang lain pula, meninggal dunia akibat serangan sakit jantung di sekolah juga. Wallahu'alam bagaimana cerita tentang cikgu ini.

Nah, ini dia antara cerita perjalanan seorang guru!

Anda tak percaya? Percayalah~

Bila budak dirotan guru, berita tersebut pasti terpampang dimukadepan suratkhabar. Walhal cerita benar disebalik murid yang dirotan itu, jarang sekali yang benar dikeluarkan. Herm.. terngiang-ngiang wajah-wajah guruku. Apa khabar mereka sekarang? 

Anak- anak murid, HORMATILAH GURU KAMU! HORMATILAH. DENGARILAH NASIHAT DAN AJARANNYA BAIK2. JAGALAH HATINYA. Moga kalian mendapat 3 kebaikan dari perbuatan itu. Pertama, mendapat KEBERKATAN ILMUNYA. Kedua, moga kalian dapat membentuk akhlak peribadi yang mulia dan yang terakhir moga kalian memperolehi kejayaan dunia akhirat.insyALLAH.

Gambar: Pak Google. Upin Ipin.

No comments:

Post a Comment

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...