Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Friday, April 15, 2011

Perpisahan (Praktikum 1)

Bismillahirrahmanirrahim.

AlhamduliLlah..akhirnya telah selesai sesi praktikum pertamaku pada hari ini. Lebih kurang dalam jam 12.40tengahari tadi dengan hati yang berat, terpaksa juga meninggalkan sekolah pertama bagi sesi praktikum saya. Nak tahu tak? Saya tak sempat pun bergambar dengan anak murid kesayangan saya, 4Daisy dan 3 Jasmine.  (memang sangat hiba rasanya). Cuma tadi sebelum masuk kereta utnuk pulang, sempat juga saya bergambar dengan seorang murid yang sedang menanti ayahnya di dalam kawasan sekolah. Pashvin namanya. Teringat dia, maka teringatlah saya akan soalannya yang diajukan kepada saya sewaktu sesi penyeliaan bersama.

"Cikgu, kenapa semalu menguncup ?"

Haha..nampaknya macam mudah nak dijawabkan..? Ya, saya dengan yakinnya telah menjawab soalannya dengan jawapan..

"Semalu menguncup kerana terdapatnya sentuhan pada daunnya. Daun yang menguncup pada semalu membantu duri tajam untuk melindungi semalu." (tajuk pembelajaran ialah Pelindungan Semulajadi Tumbuhan)

Semalu yang malu.

Selepas sesi penyeliaan maka sesi perkongsiaan pendapat bersama penyarah penyelia. Antaranya yang dibincangkan ialah soalan yang dikemukan oleh Pashvin. Nak tahu apa komen pensyarah?

Antaranya ialah...
"...Kamu perlu memberi penerangan lebih terhadap soalan yang diajukan. Terangkan padanya bahawa apabila daun semalu disentuh, maka sel2 yang ada di dalam semalu akan dirangsang untuk menguncup..(etc)"

Secara ringkasnya, sebagai guru Sains kita perlu memberi input yang lebih kepada pelajar tentang sesuatu fakta itu. Namun, cara penyampaiannya itu perlulah ringkas dan jelas.

Sebenarnya, bagi saya ia bukannya mudah untuk kita meringkaskan sesuatu fakta yang kompleks. Murid-murid pada tahap sekolah rendah masih belum didedahkan kepada istilah2 seperti sel, molekul2 dan sebagainya yang pada kita mungkin nampak mudah. Pembetulan 'misconception' juga merupakan suatu proses yang agak sukar andai cara penyampaian kita kelam kabut atau terlalu berjela2 sehingga murid2 ternganga. (^_^)

Apa pun inilah cabaran sebagai seorang guru Sains.

InsyaALLAH..akan saya tulis pengalaman saya dalam menjalani sesi praktikum 1 ini untuk entri yng akan datang andai diizinkan ALLAH.

Hati sekarang sudah ok sedikit berbanding tadi. Rasa sangat sayu bila meninggalkan sekolah. Tiba-tiba terbayang wajah-wajah murid yang tiada angin ribut, menangis teresak-esak sehingga merah muka mereka. Aduyai, apakah saya telah membuat mereka sedih? Bila saya tanya kenapa menangis. Tiada jawapan. Aduhai, pilu pula rasanya.

Izzul Adi, Afza dilihat antara murid-murid yang 'aktif' dalam kelas. Namun, alhamdulillah.. aktifnya bukanlah tiada motif.. (terutama Izzul) Sedih pula bila teringat Izzul yang menangis tadi. Dalam 3 minggu saya mengajar belum pernah tengok muka dia sedih. Tapi pada hari ini, merah mukanya kerana menangis.

Agak terkilan kerana tiada gambar yang saya ambil bersama mereka. Sangat terlupa.
CIKGU SAYANG KAMU SEMUA!

Bila mereka teringat bahawa hari ini hari terakhir saya, maka banyaklah surat-surat cinta datang kepada saya. (tiadalah kecintaan sangat pun) (^_^)

'Cikgu Bagaikan Bidadari Bagi Saya'
- Syamillah 4Daisy-

Tidak tahu nak bagi respon apa tentang tajuk surat cinta Syamillah kepada saya. herm.. Syamillah, kamu lagi mulia dari cikgu yang penuh dosa ini.

TANGAN MEREKA ITU LEBIH PATUT KITA CIUM KERANA MEREKA TIADA DOSA LAGI. -----> ayat yang diberitahu kepada saya oleh seorang teman yang juga menerima ayat tersebut daripada seorang pensyarah (kalau tak silap)

Maafkan cikgu sebab cikgu masih belum dapat memberikan yang terbaik buat kamu semua. Cikgu masih belajar dan masih terlalu banyak yang cikgu perlu belajar. Walaubagaimanapun, sepanjang tempoh 3 minggu cikgu masuk ke kelas kamu, cikgu cuba lakukan yang terbaik yang termampu oleh kudrat dan akal fikir cikgu. Maafkan cikgu ye. 

(Harap, setiap penanda buku yang dibuat dapat diterima oleh setiap murid 4D)----> tadi agak serabut masa nak bagi hadiah oleh kerana kekurangan masa untuk memberinya. (sebenarnya terlajak mengajar sampai hampir habis waktu Sains bersama 4D sebelum sempat untuk memberikan hadiah yang mahu diberikan kepada mereka.)

Sehingga sini saja entri kali ini. Moga aku dapat lakukan yang lebih baik bagi sesi praktikum yang akan datang. InsyaALLAH~ 
Onion Emoticons


No comments:

Post a Comment

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tik Tok Tik Tok

Jom Solat ^___^

Salat times for Sri Andalas, ٤١٢٠٠ Klang, Selangor, Malaysia Taman. Muslim Prayer Times Widget by Alhabib.
Salat times for Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia. Muslim Prayer Times Widget by Alhabib.