Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Sunday, March 6, 2011

Rojak Buah Fikir~

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum...selamat pagi... Huh! Akhirnya mahu menekadkan diri menulis sesuatu di dalam keHIDUPan ini. Cuba memberi sedikit masa untuk diri dalam melakukan sesuatu yang disukai. (diri sendiri pun ada hak tau!) Fuh! Semester 5! Bermula pada gear 2 pada awal sem sekarang sudah macam gear 10! (Ada ke gear 10??) Onion Emoticons >>>gelak melepaskan aura negatif yang belum keluar lagi pagi ni... (moga2 tak keluar langsung)

Tidak mahu berasa tertekan! Tidak mahu menekan perasaan! Ya, ini adalah antara tips2 diri dalam menghadapi TEKANAN! (macam pelik..tapi benar..)Saya tidak suka terlalu mengikutkan perasaan tertekan apabila menghadapi sesuatu yang berbentuk tugasan. Kerana bagi saya perasaan kita ini boleh dikawal! Percaya atau tidak? (saya tidak minta sesiapa untuk percaya) Untuk kita menyukai, membenci dan sebagainya pun kita sebenarnya boleh saja mengawal perasaan itu. Cuma terpulang pada diri, sama ada mahu menguatkan kawalan itu atau tidak.

Teringat saya kata2 seorang panel yang hadir sewaktu ceramah 'Baju Kurung vs Baju Melayu'.
"Perasaan tidak boleh dikawal" -katanya.

YA SETUJU LAH JUGA. Tapi level atau tahap kesukaan atau kebencian; dimaksudkan saya yang boleh dikawal. (maaf, andai ada yang macam 'blur2' dengan ayat saya) Dan saya rasa di sini; perkara yang menentukan kekuatan kawalan kita tu bergantung kepada kekuatan kita mengawal nafsu kita. (jeng..jeng..jeng..)

[sebenarnya saya sudah masuk untuk memfokuskan perasaan seorang wanita/ lelaki kepada lelaki/wanita yang bukan mahram]

Hah.. mcm mn tu.. Macam mana kita nak kawal nafsu kita dari terus menguasai diri. Saya sendiri pun kalau nak ikut, bukanlha terror bab2 ni. Sendiri pun kadang2 kecundang. Astaghfirullah. Namun, di saat kita rasa diri kita kecundang tu, kita kena cepat2 beristighfar! Sebenar2 istighfar! dan BERTAUBATLAH.. (nasihat untuk diri juga)Onion Icons

Sedikit perkongsian yang mahu saya tulis pagi ini ialah prinsip  dalam melawan hawa nafsu. (sumber: SOLUSI Isu no.25 Mujahadah Melawan Nafsu)
Dalam Kitab Minhaj al-Abidin, imam al-Ghazali telah menggariskan 3 prinsip asas untuk kita melawan nafsu:

1. Menahan atau menyekat sumber kekuatannya.--->> kekuatan apa? kekuatan nafsu lah!
Antara perkara yang dapat membantu kita untuk menyekat dan mengurangkan kekuatan nafsu ini,           seeloknya kita berpuasa! (nasihat untuk diri juga). Nabi saw juga menyarankan kepada sesiapa yang belum mampu berkahwin (tapi dalam kepala dan hati punya rasa nak kahwin aje); untuk berPUASA! 

Selain itu, antara cara lain yang boleh mengurangkan kekuatan nafsu ialah menahan pandangan (mata) daripada yang haram, telinga daripada mendengar sesuatu yang berdosa, mulut daripada berkata-kata yang dilarang, hati daripada sifat2 mazmumah dan banyak lagi.Ilmu yang berkaitan menjaga pancaindera inilah yang dimaksudkan dalam ilmu tasawuf sebagai AKHLAK!

2. MemBEBANkan nafsu dengan IBADAH!
Apabila kekuatan nafsu kian berkurang lantaran tindakan kita yang diatas itu. (segala-galanya datang dari ALLAH) Kita perlu BEBANkan Nafsu kita dengan IBADAH seperti amalan fardhu (yang semestinya dilakukan) , dan juga yang sunat.SOLAT antara kaedah yang sangat diperlukan untuk kita menundukkan nafsu kita. Bukan sahaja solat fardhu lima waktu sahaj, bahkan solat dimalam hari (QIAMULLAIL) juga antara senjata yang sangat effektif digunakan untuk menundukkan hawa nafsu kita.

Ya, MEMANG KITA AKAN RASA SEPERTI TERSEKSA! Yelah, macam mana tak nya sebab NAFSU ITU ADALAH MUSUH YANG KITA SUKAI. (apa maksudnya?) fikir2kan~ KUATKAN AZAM KITA! KUATKAN SEMANGAT KITA! moga kita akan selalu ingat, bahawa yang terseksa itu adalah nafsu kita! Biarkan ia sakit! ALLAH..ALLAH..ALLAH... Biar3!

Bebankanlah nafsu kita dengan ibadah sehingga ia LETIH UNTUK MELAKUKAN KEJAHATAN.

3. Berdoa meminta bantuan ALLAH!
Apa yang saya nak tulis, SEGALA-GALANYA DARIPADA ALLAH. TIAP ZARAH MAKHLUK DI ALAM SEMESTA INI, ALLAH YANG MENCIPTAKAN. Justeru, DIA lah yang tahu kekuatan dan kelemahan yang diberikan kepada makhlukNya. Mohonlah kepada ALLAH untuk menundukkan nafsu kita yang memang DEGIL!!Onion Icons

*************************************************************
entri sudah tukar landasan nampaknya. Tapi tidak mengapa, moga apa yang ditulis dibahagian atas dapat dijadikan panduan untuk diri dan teman-teman di luar sana.

Berbalik kepada GEAR2 tadi...

Herm..

Maka terus nak beritahu di sini bahawasanya saya akan memulakan sesi PRAKTIKUM kali yang pertama pada tarikh 21 MAC 2011!!!!!

MSN Onion Emoticons

Percaya atau tidak, saya memang rasa TAK SABAU nak pergi PRAKTIKUM~~~

kalau nak diikutkan perasaan (yang tidak mahu dikawal, rasa gementar tu mestilah menebal dalam diri!) Tapi cuba menyahkan rasa gementar tersebut buat masa ini. Yelah selagi belum mencecahkan kaki ke dalam sekolah untuk bertemu dgn GB and the gang, hati tak perlu rasa sejuk!


********************************************************************

Hati saat ini tak rasa apa...tapi sebenarnya ia sangat rinduuuuu dengan atok...idah...mak...angah...abah...rindu sgt! Walaupun rumah dekat (bak kata org2 pantai timur, selatan dan utara), tapi kalau nak diikutkan, sudah lama juga lah tidak pulang rumah..---> suatu kepelikan bagi org yang dekat rumahnya, tapi lama tak balik.

Moga semua dalam keadaan baik dan dilindungi ALLAH selalu. amiin~ (insyaALLAH, Along akan balik minggu depan!)

Sebenarnya BANYAK BENDA YANG MAHU DITULISKAN. (tengoklah, susunan ISI entri pun mcm bercampur aduk juga)

Apa-pun mahu menasihati diri untuk..
Jangan terlalu menyayangi seseorang apatah lagi terlalu membenci seseorang. Kerana, kita semua (termasuk diri sendiri) BUKANLAH MILIK KITA. Jagailah ia dengan baik sebab segalanya hanyalah PINJAMAN. Kelak nanti PEMINJAM mahu ambil semula semua2 ini. Tak kan nak beri barang yang kita pinjam dalam keadaann teruk dan rosak kan? TAK PATUT2! DAN SEMEMANGNYA TAK PATUT! SEBAB PEMBERI PINJAM BUKAN SAHAJA TELAH BERI KITA PINJAM DIRI KITA, BAHKAN PELBAGAI NIKMAT DAN KESENANGAN HIDUP LAIN DIEBRI KEPADA KITA DI DUNIA INI!

OK...BUMI dan ALAM SEMESTA sedang memanggil untuk mengakhiri dan memurnikannya. Onion Icon

Onion Icon
ok..Aezza sangat suka buat assignments!!!
Yea~

::waLlahu'alam::

[ diharapkan agar para pembaca yang agak baru membaca blog ini, JANGAN terkejut dengan cara penulisan pada entri kali ini. Hal ini kerana, beginilah gaya saya apabila MALAS memikirkan ayat yang standard untuk kefahaman semua.. HARAP MAKLUM ]



No comments:

Post a Comment

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...