Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Kareem..! (^_^)

Bismillahirrahmanirrahim.

Petang nan redup menanti datangnya Asar yang bakal berkumandang dalam masa beberapa minit sambil telingaku dibasahi halwa yang mendayu membuatkan diri merasa tenang dan bersyukur atas nikmat yang dikurniakan Ilahi. Suasana yang tenang ini bagai mahu menyambut kedatangan satu bulan yang amat dinanti-nantikan oleh mereka terlalu rindu dalam madrasah yang bakal mendidik jiwa dan nafsu mereka. Nafsu yang dibelakangnya bermenterikan syaitan yang terkutuk yang acap mahu menyesatkan anak Adam pada setiap saat dan ketika. Itulah janjinya!

ALLAH...

Ramadhan bakal tiba lagi beberapa jam saja lagi. ALLAH..ALLAH..ALLAH... betapa banyaknya jalan-jalan syurga yang Kau buka bagi hamba-hambaMu yang mengerti.

ALLAH...izinkanlah aku untuk menemui satu malam yang istimewa dalam bulan yang mulia ini. Lailatulqadar.. ALLAH... bisakah mampu atau layakkah diriku menemuinya? Aku sekadar hamba yang hina yang penuh dosa. Namun, aku pasti bahawa Kau sesekali tidak pernah bosan untuk mendengar permintaan hamba-hambaMu dan tidak mustahil juga untuk Kau perkenankannya andai Kau mahu aku bertemu dengan malam itu.

Ku mohon ya ALLAH. Agar diriku bisa menjadi makhlukMu yang lebih bertaqwa setelah kelak diriku keluar daripada madrasah Ramadhan ini (hanya dengan izinMu). Bisa saja aku tidak sempat untuk menghabiskannya kerana ajal dan maut dalam pengetahuanMu.

Sahabat.. di sini aku mahu berkongsi sedikit bahan telaah yang ku peroleh dari halaman Halaqah.net.

Kisah ini terjadi pada diri Rasulallah dan para sahabatnya. Saat itu malam hari raya seperti biasanya Rasul dan para sahabat membaca Takbir,Tahmid dan Tahlil di Masjidil Haram.

Saat sedang bertakbir, tiba- tiba Rasulullah keluar dari kelompok dan menepi kearah dinding. Kemudian Rasullah mengangkat kedua tangannya ( layaknya orang berdoa ) saat itu Rasul mengatakan amin sampai tiga kali.
Setelah Rasul mengusapkan kedua tangan diwajahnya (layaknya orang selesai berdoa) para sahabat mendekati dan bertanya : Ya Rasul apa yang terjadi sehingga engkau mengangkat kedua belah tanganmu sambil mengatakan amin sampai tiga kali ?

Jawab Rasul : “Tadi saya didatangi Jibril dan meminta saya mengaminkan doanya.?”

“Apa gerangan doa yang dibacakan Jibril itu ya Rasul ?” tanya sahabat.

Kemudian Rasul menjawab : “Kalau kalian ingin tahu inilah doa yang di sampaikan Jibril dan saya mengaminkan? :

• Ya Allah ya Tuhan kami Janganlah diterima amal Ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia masih bersalah kepada orang tuanya dan belum dimaafkan?. Rasul mengatakan Amien.
• Ya Allah ya Tuhan kami Janganlah diterima amal ibadah kaum muslimin selama bulan Ramadhan apabila suami isteri masih berselisih dan belum saling memaafkan.? Rasul mengatakan amien
• Ya Allah ya Tuhan kami janganlah diterima amal Ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia dengan tetangga dan kerabatnya masih berselisih dan belum saling Memaafkan.? Rasul mengatakan amien”
Demikianlah doa yang dibaca Jibril sehingga Rasul mengaminkan sampai tiga kali.Namun disini ada 4 Faktor yang membuat doa tersebut insyALLAh dikabulkan Allah yaitu:

1. Yang berdoa Jibril Mahluk yang sejak diciptakan tidak pernah membantah dan berbuat dosa kepada Allah

2. Yang mengaminkan doa tersebut Muhammad manusia Maksum yang telah diampuni semua dosanya

3. Tempat berdoa adalah Masjidilharam tempat yang mendapat berkah dari Allah

4. Waktu berdoa adalah malam aidil fitri iaitu satu diantara sepuluh malam jika kita berdoa langsung di ijabah oleh Allah.

Jadi jika kita ingin Amal ibadah kita di bulan Ramadhan ini diterima Allah maka hindarilah tiga yang diatas.Karena selama tiga persoalan diatas belum diselesaikan maka amal ibadah kita selama bulan ramadhan masih digantung oleh Allah sampai kita menyelesaikannya. Sentiasalah kita beringat akan hal yang demikian
.
Ya ALLAH... dosa ku menggunung tinggi. Ampuni daku. ya Rabbul Izzati...

No comments:

Post a Comment

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...