Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Sunday, December 16, 2012

Sudah Tiada Masa!

Bismillahirrahmanirrahim..
Allahumma solli 'ala saiyidina Muhammad
wa 'ala alihii saiyidina Muhammad

Barakallahu lakuma.. buat teman2ku yang telah selamat mendirikan rumahtangga. Moga baitulmuslim yang kalian bina (dengan izin ALLAH) diredhaiNYa dan mendapat barokah dariNya dunia akhirat.. amiin ya Rabb..

(ramai tau yang berkahwin cuti ni... ^_^ tahniah~)

* * * * * * * * * * * * * * *

aduyai..bila Ulfah banyak bercakap sejak dua menjak ni.. nak menulis pun jadi 'slow'..

ok.

sejak dua menjak ni juga, Ulfah selalu terfikir tentang usia. haha.. macamla sebelum ni tak terfikirkan.
cuma bila melihat angka yang bakal mendatang, membuatkan Ulfah lebih memuhasabah diri..

hei... 25 years!?
what have i done during this time?

banyak yang baik ke?
atau yang tidak baik?

ALLAHU ALLAH..

tambah lagi 5 tahun.. sudah masuk 30 tahun!---> kalau dipanjangkan usialah.. (fuh..tua bonar!)

persoalan yang Ulfah lontarkan pada diri... berapa banyak dah bekalan yang Ulfah bawa untuk menuju kehidupan abadi di sana? adakah SUDAH CUKUP KHUSYUK SOLAT ULFAH??
adakah Ulfah sudah BERBAKTI DENGAN SEBAIKNYA PADA MAK DAN ABAH? (atau adakah Ulfah ini, hanya menambahkan luka pada mereka setiap hari..?...astaghfirullah!)

ASTAGHFIRULLAH!

korang perasan tak sesuatu?

umat islam (kita) sekarang ni sedang berperang menentang kezhaliman orang kafir..

so, what??? ----> kemungkinan salah satu respon popular dalam kalangan kita..

terus terang.. bila Ulfah fikir semua ni.. Ulfah jadi semakin bimbang dan takut...
bimbang dan takut dengan persediaan kematian Ulfah sendiri!!!

bila duduk bertenang..
Ulfah akan rasa bahawa masa kita ni sangatlah cepat berlalu..
bukanlah bermaksud jarum saat tu berputar dengan lebih laju..

tapi..
dengan keseronokan yang terbentang dihadapan kita
dengan kesibukan mngejar wang.. dan sebagainya
menyebabkan kita seperti tak perasan masa tu berlalu dengan cepat.

cukuplah dengan hanya menonton televisyen..
bayangkanlah
majoriti program2 yang disediakan paling 'koman' 1 jam.
lepas tu kita tukar channel lain pula..
1 jam + 1 jam +1 jam..++++... berjam2 telah berlalu.. (jam2 yang berlalu dengan tambahan hiburan lain..)

korang tak rasa USELESS ke hidup kita ni bila masa kita hanya digunakan untuk HIBURAN semata??

ok.. Ulfah bukan sengaja nak buat sesiapa terasa kerana yang paling terasa dan macam kena sumbat dengan cili padi sekarang ni adalah Ulfah sendiri..

Ulfah akui..Ulfah selalu juga leka.. bukan 'ter' dah..tapi memang..

ASTAGHFIRULLAHAL'AZIM!

lagi2 cuti sekolah ni kan..
bila diri tak disibukkan dengan program..
masa tulah Ulfah rasa masa Ulfah terbuang begitu sahaja!
walhal sebenarnya..
TERLALU BANYAK KERJA YANG BERFAEDAH YANG BOLEH BUAT!
antaranya...

BACA BUKU!!!

yup, that's one point!

masa inilah Ulfah perlu tingkatkan lagi thaqafah @ kefahaman Ulfah!--> kefahaman.@ ilmu dalam pelbagai aspek! bukan setakat isu semasa...atau bab2 solat semata (heee..sebut yang ni sebab sedang bergelumang dengan program solat adik2 ^_^). malah kefahaman @pengetahuan dalam bidang ekonomi, politik, kekeluargaan, bahasa, strategi peperangan! dan lain2 lagi..

amboi..senyum lebar naaa bila Ulfah sebut 'kekeluargaan'.. 

Ulfah nak sarankan pada yang berkemampuan...
pergilah belajar MEMANAH! BERKUDA! BERENANG! dengan segera!!!
CERGASKAN FIZIKAL kalian!!!!

(aduyai..bunyi macam betul2 nak g PERANG kan...)

YUP!!
BERSEDIALAH UNTUK ITU!
lagi2..yang baru mendirikan rumah tangga dan sudah punya anak...
APA LAGI!
P HANTAR ANAK2 KORANG KE DALAM KELAS MEMANAH! BERKUDA! BERENANG! SILAT! dan sebaginya...

mesti ada yang kata.. 
"ala... kalau betul nak belajar ..mempersiapkan diri untuk berPERANG.. baik g hantar kelas menembak ke? yang nampak lagi canggih lagi!"

haha...
berSEDIA lah untu zaman yang tak MUSTAHIL... SEGALA KELENGKAPAN PERANG MODEN SUDAH TIADA LAGI! 

that's all i can say..

semua ini untuk ingtan Ulfah sendiri..

JOM BAIKI DIRI MULAI SAAT INI!
TAK DE ISTILAH.."DAH TERLAMBAT UNTUK AKU!"

NOOOOOO!

selagi nyawa belum sampai ke penghujungnya..
selagi itu..KITA MASIH BELUM TERLAMBAT..

walaubagimanapun..cuma ingat..KITA TAK PUNYA MASA YANG BANYAK LAGI!

ok.. setakat ni saja.
jumpa lagi!
assalamualaikum....

soalan yang selalu Ulfah lupa! v___v

1 comment:

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...