Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Friday, March 16, 2012

Aturkanlah Langkah Hidupku

Bismillahirrahmanirrahim,,
Allahummasolli 'ala Muhammad


Seperti biasa...penulisan Ulfah acap gemar muncul disaat sempit.. 

Sesungguhnya Ulfah ingin sangat meng ekspresi ketinggi kesyukuran ulfah pada Rabbul Jalil.. yang tanpa izinNya..ulfah tak akan mengenal apa makna jalan juang itu. Meskipun, tatkala ini..ulfahlah insan yang paling terbawah sekali dan penuh kelemahan serta kekuranagan baik dari segi thaqafah dan tarbiyah diri. Terkadang ulfa  merasakan bahawa, ulfah tidak layak untuk berada di dalam jalan ini. (Abi: hah..ayat orang perempuan..tak layak..tak layak..=))

Penuh dosa..penuh keBODOHan..penuh keKUCAR -kacir dalam mentadbir hidup sendiri. merasakan diri ini terlalu banyak kelompangan yang bukan lompongannya bukan biasa2 tapi sangat dalam. ALLAHUAKBAR!

Namun, masih lagi ulfah amat bersyukur kerana setidak-tidaknya..ALLAH telah memilih ulfah untuk berada dalam jalan ini. Jalan apa? dari tadi asyik kata..jalan--jalan... jalan-jalan = makan angin ke?

Makan angin? Jauh menyimpang.. jalan yang ulfah maksudkan ini..adalah jalan yang penuh menyesakkan hati... akal.. dan acap melelahkan kudrat diri. Tak ramai yang sanggup berada di dalamnya. Ada yang sudah dibentangkan dengan mudah untuk dia turut serta, namun memberi banyak alasan dan musabab untuk tidak turut serta. Ada pula yang melarikan diri dek kerana lelah yang tak sanggup ditanggung lagi. jalan yang mahu mengembalikan kegemilangan islam yang benar di muka bumi ini setelah 88 tahun kegemilangan itu diragut oleh musuh islam yang tidak pernah berhenti memusuhi islam.

masuk kandang kambing, mengembek.. masuk kandang kerbau, menguak..

Entah sesuai atau tidak perumpamaan ulfah dengan senario yang harus difahami oleh semua yang ingin benar mengembalikan kegemilangan islam itu di negara tercinta ini. Ikutlah aliran itu selagi mana aliran itu tidak bercanggah dengan islam itu sendiri. Kita perlu berada dalam aliran itu dan sama sekali tidak harus kita menolaknya kerana ia adalah jalan utama untuk mencapai kegemilangan islam. Ya.. banyak mehnah dan dugaan yang bakal kita hadapi bila berada dalam aliran itu. Bagi bergelar G.S., bertukar sana dan sini tempat periuk nasinya sudah menjadi adat hidup. Namun, pesan mereka yang pernah merasai itu semua. Jadilah diri kita umpama anak benih yang bila dicampak kemana-mana, akan bercambah menjadi pulau .. memberi manfaat dan menyebarkan kalimah yang BENAR!

Apa yang ulfah tulis ini adalah sebagai muhasabah diri ulfah. Yang tak lama lagi bakal menghadapi realiti jalan juang yang sebenar tidak lama lagi. Ya.. ulfah akui dalam hati ada kerisauan buat dri sendiri. Ulfah khuatir apakah diri ini bakal thabat atau sebaliknya? Terngiang ulfah akan kata-kata Abi tempohari..

" Ambil nombor Abi.. 013-_________. Abi nak lepas 5 tahun dari sekarang, telefon Abi dan beritahu Abi apa yang antum semua sedang lakukan. Beritahu abi " Abi, ana sekarang sudah menjadi _______________ ".  dan panjang lagi ayat Abi yang Ulfah tak dapat nak recall sangat.

5 tahun dari sekarang... siapakah ulfah dalam rantaian ini? 

Bagi ulfah, tidak penting 'siapa' ulfah dalam jalan ini. Kerana jawatan atau seangkatan dengannya bukan jadi matlamat. Biarlah kita ini pemandu cabuk sekalipun, asalkan kita terus thabat dalam menyumbangkan keringat  dan tidak takut dengan ancaman manusia yang hanya berLABEL kan islam pada kad pengenalannya. ALLAHUAKBAR!

Banyak bicara benar ulfah pada pos ini. Bicara yang bakal dibalingkan kembali kepada muka ulfah suatu saat nanti. ALLAHURABBI. Moga apa yang ulfah catat ini benar2 buat muhasabah diri dan dengan izinMu jua thabatkanlah ulfah dalam jalan ini. Thabatnya diri ini bukanlah dengan keKOSONGan.. tapi berISI.. kerana dengan ISI yang benar dan mantap..mampu membantu ulfah untuk benar2 menyumbang keringat yang utuh! ATURKANLAH LANGKAH HIDUPku dengan menjadikan DIKAU MATLAMAT YANG BENAR2 KU DAMBAKAN ..DUHAI RABBUL IZZATI.. FAHAMKAN DAKU...IKHLASKAN JIWA RAGAKU... FAQIHKAN AKU ATAS AGAMAKU.. amiinn..ya Rabbal 'Alamiin~ 

No comments:

Post a Comment

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...