Demi ALLAH yang Maha Esa.. Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu..menitis air mata tatkala sanubari merindui..menitis air mata tatkala semakin menjauh, tetapi janji ALLAH tetap segar & mekar..keranaku tetap yakini.. ALLAH menyatakan.. "Wajiblah cinta-Ku kepada orang-orang yang berkasih sayang kepada-Ku"
(Hasan al-Banna)

Thursday, December 15, 2011

ya Rabbi bimbinglah kami

Bismillahirrahmanirrahim..

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan.

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan2nya
terangilah dgn cahyaMu
yg tiada pernah padam
ya Rabbi bimbinglah kami

lapangkanlah dada kami
dgn karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dgn makrifatMu
matikan dgn syahid dijalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

"Kak, umur akak berapa?"
"Umur masyitah?"
"20. Akak?"
"Hee..akak 23"
"Eee...x caye lah"
"La..betul lah..."

Dialog popular, yang sekali lagi Ulfah alami semasa kem belia yang baru Ulfah pergi baru-baru ini. Kenyataan atau anggapan yang Ulfah ambil untuk dialog yang entah kali keberapa Ulfah dengar ini ialah "Yup, aku 'lambat' untuk berada disini".

Aku tersenyum dalam menerima sendiri kenyataan ini. 

Sebenarnya, itu adalah anggapan dari diriku sendiri yang bukannya datang dari kawan2 yang turut serta ke kem tersebut. Apa pun aku tak kisah. Bahkan aku SANGAT BERSYUKUR, walaupun aku ketinggalan dalam jarak yang agak panjang terutama dari segi tarbiyah yang sepatutnya ada dalam diri...aku GEMBIRA dan AMAT BERSYUKUR kerana aku telah dipilih untuk berada didalamnya. 

Secara terus-terang, ada sedikit keresahan untuk Ulfah menghadiri kem ini. Sebabnya Ulfah merasakan diri ini sebenarnya TIDAK LAYAK untuk berada didalamnya. Siapalah ulfah kalau nak dibandingkan orang yang hebat2 yang turut serta menyertai kem ini. Namun, ulfah gagahkan diri dan kuatkan tekad untuk menyertainya. Ulfah niatkan dalam hati bahawa "AKU LEMAH.AKU SERBA KEKURANGAN. AKU HARUS PERGI. DISANA LAH AKU HARUS CARI TARBIYAH ITU."

TARBIYAH itu penting! [walaupun secara peribadinya seandainya diminta untuk Ulfah jelaskan satu persatu erti tarbiyah serta pnjelasan yang tepat, bakal menjadikan lidah Ulfah terkedu]

ALHAMDULILLAH. KEPIMPINAN. PENGORBANAN. UKHUWAH. KETELITIAN. MERINDUI.

Inilah perkataan yang bakalku sebut seandainya nikmat untuk berkata itu tidak ditarik pada sesi refleksi hari terakhir selain perkataan SPEECHLESS yang telah dikeluarkan sendiri oleh Tuan Wak. =). 

Yang paling pastinya apa yang aku dapat rasakan terutama selepas slot sebelum subuh pada hari terakhir itu ialah rasa BERSIH atau lebih tepat maksudku ialah aku seperti baru saja dicuci dengan klorox. Seperti berlakunya pembersihan jiwa yang tidak dapat ku ungkapkan dengan kata. Benar2 mengisafkan. Batuk Ulfah ketika itu sudah sampai tahap mahu muntah apabila kebenaran dihenyak2 kedalam jiwa Ulfah. Kerinduan yang tidak layak untuk Ulfah lafazkan juga menerjah tatkala itu. Syukran cikgu2!

Sebelum pergi kem ini [seperti yang dinyatakan tadi] Ulfah memang tahu yang ulfah ini serba kekurangan. Selepas kem ini juga, ulfah tetap merasakan diri Ulfah ini manusia yang lemah dan bertambah-tambah lagi kekurangannya. Walaubagimanapun, pertambahan perasaan kekurangan itu adalah beserta dengan semangat dan jalan dalam membaiki diri demi matlamatku dihidupkan didunia ini. Demi melihat yang BENAR itu ditegakkan. 

Ampuni diriku ya ALLAH...
Ampuni diriku ya Rahman..
Ampuni diriku ya Rahim..

Untuk cikgu-cikgu dan tuan2 yang menjadi urusetia kem kali ini... TERIMA KASIH ulfah ucapkan kerana telah membantu ulfah untuk memantapkan diri yang serba lemah ini. MOHON MAAF seandainya diri ulfah ini tidak termasuk ke dalam kelompok yang berjaya dalam melepasi tahap yang kalian semua letakkan. MAAF. Ulfah sudah cuba buat yang terbaik..namun, tetap banyak kali juga ulfah gagal.

Terlalu banyak kenangan yang tidak dapat ulfah lupakan... berGERAK di celahan batu-batu... meredah kesejukan air..hadiah keCINTAan buat anak yatim.. berLARI menerjah bas...lompat BiNTANG yang tidak disukai selama ini [walaupun ada minor PJ], kekejangan berLARI2, titisan air lilin yang sejuk dan bermacam lagi... TERUS TERANG.dalam hati rasa MAHU PERGI LAGI kerana merindui semua itu yang sebenarnya sedang mendidik diri ulfah. terlalu banyak pengajaran yang ulfah dapat dari kem ini.  TERIMA KASIH YA ALLAH.. OK. Memandangkan waktu ZOHOR sudah masuk... ulfah berhenti sampai disini saja..

sekali lagi ulfah nak menyatakan bahawa ulfah amat MERINDUI kem tersebut. moga ulfah dan rakan2 yang telah menyertainya dapat mengambil segala pengajaran yang diperoleh disana sebaiknya. Nampaknya Ulfah kena berSENAM 3kali seminggu lah nampaknya...GO! GO! ULFAH! GO! GO! EZA! [insyaALLAH]

allahu'alam..

1 comment:

  1. subhanallah walhamdulillah waAllahuakbar!

    ReplyDelete

Nak beritahu apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...